سئو

آموزش google analytics به صورت ساده و کاربردی

google analytics ابزاری است که برای اندازه گیری اطلاعات ورودی وب‌سایت و تجزیه و تحلیل آن‌ها استفاده می‌شود. این یک نرم افزار تحت وب است که توسط گوگل به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و کاری که انجام می‌دهد ردیابی، اندازه گیری و تحلیل ترافیک سایت است. ما در مقاله ‘نصب analytics چرا و چگونه؟’ به تفصیل درباره google analytics و نصب آن صحبت کرده‌ایم و در این مقاله می‌خواهیم به آموزش google analytics به روشی ساده و کاربردی بپردازیم.

google analytics چیست؟

همان طور که گفته شد این یک ابزار برای اندازه گیری است که به شما کمک می‌کند تا از رفتار کاربران وب‌سایت خود آگاهی پیدا کنید و براساس آن اطلاعات، کمبودهای وب‌سایت خود را رفع کنید و به تقویت نقاط قوت خود بپردازید.

با استفاده از این ابزار رایگان می‌توانید وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌هایتان را بررسی کنید. این ابزار امکان شخصی سازی گزارشات را براساس پارامترهایی که مورد نظر شماست فراهم می‌کند.

بنابراین در ادامه با آموزش همراه ما باشید.

امکاناتی که google analytics در اختیار شما قرار می‌دهد چیست؟

• اطلاعات کاربرانی را که به وب‌سایت ما وارد می‌شوند، در اختیار ما قرار می‌دهد

این اطلاعات عبارتند از:

مخاطب از چه طریقی وارد وب سایت ما شده است. یعنی اینکه ترافیک ورودی وب‌سایت ما از چه طریقی است؟ آیا کاربر مستقیم وب‌سایت ما را در گوگل جستجو کرده است؟آیا از طریق سرچ کلمه و محتوای تولیدی، وارد وب‌سایت ما شده است؟ یا از طریق شبکه‌های اجتماعی ؟ یا منابع دیگر او را به وب‌سایت ما هدایت کرده است؟

کاربر از چه مرورگری استفاده می‌کند و کدام سیستم عامل بر روی دستگاه او قرار دارد؟

پیشنهاد میکنیم مقاله

را مطالعه نمایید.

رفتار مخاطب در سایت ما به چه شکل بوده است مانند اینکه کاربر چقدر در یک صفحه مانده است؟ در کدام صفحه اصلا توقف نکرده است؟ مسیر مرور صفحات به چه ترتیبی بوده است و اولین صفحه و آخرین صفحه‌ای که بازدید کرده، کدام است؟

از دیگر امکانات این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دقت بالا در آمارگیری

• هزینه پایین

• در دسترس بودن

تا اینجا درباره اینکه google analytics چیست و چه امکاناتی در اختیار ما می‌گذارد صحبت کردیم در ادامه به آموزش google analytics و چگونگی کار با آن خواهیم پرداخت.

آموزش google analytics

بعد از ایجاد حساب و نصب google analytics وقتی وارد محیط این ابزار می‌شویم، این صفحه را خواهیم دید:

در تصویر بالا شما صفحه اصلی یا Home را در google analytics می‌بینید که بخش‌های مختلفی دارد و در ادامه هر کدام را معرفی خواهیم کرد:

1. (All Accounts (All Website Data

تمام حساب‌های آنالیتیکس شما در آن نمایش داده می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید به این حساب‌ها دسترسی داشته باشید.

2. Insights

در این بخش داده‌های مربوط به وب‌سایت ما پردازش شده و گوگل آنالیتیکس براساس عملکرد سایتمان تا اندازه‌ای چشم انداز کلی از آن را به ما نشان می‌دهد.

3. Users

این گزینه تعداد کاربران را در بازه زمانی که خودمان تعیین کرده‌ایم نشان می‌دهد.

4. Sessions

این گزینه نشان می‌دهد که یک کاربر در طول یک روز چند بار از وب‌سایت شما دیدن کرده است. هر بار که کاربر به وب سایت شما وارد و از آن خارج شود یا در طول نیم ساعت هیچ فعالیتی در آن نداشته باشد و دوباره فعالیت کند، به این عدد اضافه می‌شود.

5. Bounce Rate

منظور از Bounce Rate یا نرخ پرش این است که کاربر فقط یک صفحه از وب‌سایت را مشاهده کند و بعد به هر دلیلی از سایت ما خارج شود و از صفحه دیگری بازدید نکند.

این موضوع ربطی به زمانی که کاربر در سایت ما می‌گذراند ندارد. یعنی ممکن است کاربر ساعت‌ها در وب سایت ما باشد اما فقط یک صفحه را مشاهده کند.

6. Session Duration

همان طور که در بخش Session گفته شد، هر بار که کاربر در طول یک روز به وب‌سایت ما وارد شود یک Session تشکیل می‌شود. Session Duration مدت زمانی است که کاربر در وب‌سایت ما می‌گذراند.

7. Active Users Right Now

این گزینه تعداد کاربرانی را که در لحظه حاضر در وب‌سایت ما حضور دارند، نشان می‌دهد.

8. Top Active Pages

این گزینه، صفحاتی را نشان می‌دهد که در حال حاضر و در همین لحظه بیشترین کاربرد را دارند.

برای استفاده بهتر از این ابزار با ادامه آموزش google analytics همراه باشید.

9. RealTime

این گزینه تعداد افراد حاضر را در وب‌سایت نشان می‌دهد و به ما می‌گوید درحال حاضر مشغول چه کاری هستند.

اطلاعات مربوط به نحوه ورود کاربر، صفحاتی که مشاهده کرده، صفحات فعال و مکانی که در حال حاضر در آنجا حضور دارند، در این بخش نمایش داده می‌شود.

10. Attribution

با استفاده از این ویژگی می‌توانید استراتژی مربوط به تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی را به درستی مدیریت کنید.

11. Discover

در این قسمت به زبان انگلیسی این نرم افزار توضیح داده شده است.

12. بخش Admin

با استفاده از این قسمت می‌توانید حساب گوگل آنالیتکس‌تان را مدیریت کنید. مانند ایجاد دسترسی به حسابتان توسط دیگران، ایجاد یک حساب آنالیتیکس جدید و …

13. بخش Customization

این بخش دارای چهار قسمت است که عبارتند از:

:Dashboards که در این بخش می‌توانید میز کار شخصی شده‌تان را بسازید به طوری ک به تمام اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشید.

:Custom Reports در این بخش گزارش‌هایتان را شخصی می‌کنید و معیارهای مخصوص خودتان را برای آن تعریف می‌کنید.

:Saved Reports گزارش‌هایتان را دراین بخش ذخیره کرده و هر زمان احتیاج داشتید به آنها مراجعه کنید.

:Custom Alerts دراین بخش برای خودتان هشدار شخصی تعریف کنید. مثلا اگر میزان فروش به میزان مشخصی رسید، برای شما یک ایمیل ارسال شود.

تا اینجای مطلب آموزش google analytics، با بخش‌های کلی این ابزار آشنا شدیم. اما در ادامه می‌خواهیم درباره بخش‌های اصلی و تخصصی این ابزار صحبت کنیم که آمار و اطلاعات اصلی را به ما ارائه می‌دهند.

بخش آماری google analytics

این قسمت از بخش‌های Audience، Behavior، Acquisition و Conversions تشکیل شده است که در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

Audience

در این بخش می‌توانید درباره کاربران سایتتان اطلاعات به دست بیاورید.

این بخش از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که اطلاعات کاملی را به شما می‌دهند.

Overview که اطلاعات زیر را نمایش می‌دهد:

دفعاتی که وب‌سایت شما بازدید شده، تعداد کاربران و تعداد صفحاتی که مشاهده کرده‌اند، میانگین صفحات مشاهده شده، میانگین طول مدت یک بازدید، نرخ پرش و درصد بازدیدکننده‌های جدید. همچنین یک نمودار مقایسه‌ای که درصد بازدیدکنندگان جدید و قدیم را نشان مقایسه می‌کند.

در انتهای صفحه نیز اطلاعات مربوط به زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل و … کاربران خود را مشاهده کنید.

Demographics (اطلاعات جمعیت‌شناختی) که اطلاعات مربوط به سن و جنسیت کاربران را نشان می‌دهد

Interests که علایق کاربران را به شما معرفی می‌کند

و Geo که اطلاعات مربوط به مکان و زبان کاربران را در اختیارتان می‌گذارد. و بخش‌های دیگر که در این مقاله نمی‌گنجد.

Acquisition

که اطلاعاتی را درباره نحوه جذب کاربران به ما می‌دهد. این بخش نیز قسمت‌های مختلفی دارد.

Behavior

آمار مربوط به رفتار کاربران را ارائه می‌دهد. مثل صفحاتی که دیده‌اند و مانند آن

Conversions

این بخش به تحلیل تبدیل‌ها می‌پردازد. مثل تبدیل کاربر به مشتری یا تبدیل بازدید کننده به مشتری

سخن پایانی

در مقاله آموزش google analytics تلاش کردیم، شما را تا حدودی با ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس آشنا کنیم. چرا که این یک ابزار کاربردی در تحلیل داده‌های سایت ما است.

ادامه مطلب در سایت منبع

دیدگاهتان را بنویسید